(WERK)LEVEN,  GEZOND(ER) LEVEN,  GOAL GETTERS

Van burn-out naar boss lady

Het parcours van Geraldine is op zijn minst inspirerend te noemen!

Na een tijd waar een burn-out het haar moeilijk maakte, heeft de stralende Geraldine haar passie en zin in het leven teruggevonden. Zonder twijfel inspireert deze boss lady je met haar verhaal én tips.

20 september 2009. Een datum die in mijn geheugen staat gegrift. Ik was bij de huisarts en vulde als een zombie enkele vragenlijsten in. Niet veel later kreeg ik onverwacht de diagnose te horen:

zware burn-out met lichte depressie

Ik wist niet wat ik hoorde.

Hoe kan het dat ik dit niet had zien aankomen?

Toen ik ongeveer 24 was, had ik al mijn eerste kennismakingen met de symptomen van een burn-out achter de rug. Ik moest enkele weken thuis blijven en deed een assertiviteitscursus. Het was ook in die periode dat ik besloot om uit een relatie te stappen en een andere job te gaan zoeken. 

De signalen die mijn lichaam me later in 2009 gaf, waren een mix van slaapstoornissen, oververmoeid, haarverlies, geen eetlust, hartkloppingen, weinig tot geen concentratie, lusteloos, onverschilligheid, cynisme, hoofd-, maag- en spierpijn en ga zo maar door.

Hoe is het zover kunnen komen?

Eigenlijk is het een combinatie van verschillende factoren die me tot de burn-out hebben geleid.

Mijn perfectionistisch kantje, heel wat mensen willen helpen, moeilijk kunnen neen zeggen. Ik was ambitieus en wilde graag doorgroeien maar respecteerde mijn eigen grenzen niet.

Fotograaf: Peter Van Keer

Elke dag pendelen tussen Gent en Brussel, overuren kloppen die niet betaald werden, de belofte dat ik training zou mogen volgen maar uiteindelijk bleek er daar geen budget en tijd voor. Stilaan demotiveerde me dit samen met nog andere zaken. Ik kreeg niet het gevoel dat ik werd gewaardeerd. Een gevoel dat alleen maar groter werd.

Mijn lichaam gaf heel wat signalen maar ik negeerde ze. Ik was regelmatig ziek of viel waardoor ik weer maar eens naar spoed moest gaan. Tot dat mijn weerstand duidelijk aangaf dat het genoeg was. Op 20 september 2009 werd het duidelijk dat er meer aan de hand was.

Wat heb ik geleerd uit deze moeilijk periode?

Ik heb ontzettend veel geleerd. Vooral mezelf opnieuw leren kennen. De voorbije maanden werd ik geleefd. Ik wist niet meer wie ik was. Haast gedepersonaliseerd.

Signalen en pijnen negeerde ik continu. Ik had sneller professionele hulp moeten zoeken en moest vooral veel eerder luisteren naar mijn lichaam.

Ondertussen heb ik ontdekt wat me energie geeft, hoe ik me best oplaad en wat energie vreet.

Als hooggevoelig en introvert persoon moet ik alleen zijn om de batterijen op te laden. Feestjes, concerten en andere publieke events zijn energievreters voor mij. 

Zelf geloof ik in een holistische aanpak. Laat je begeleiden door een huisarts en coach of psycholoog. Ga met een burn-out zeker op zoek naar een goede endocrinoloog en gezondheidstherapeut. Zorg ervoor dat je de juiste voedingssuppletie inneemt en neem vooral ook de tijd om fysiek te herstellen. Ik weet hoe hels al dat slapen en rusten is, maar dat is de basis om te recupereren van dit alles.

Mijn tips?

1. Ken jezelf

Welke zijn je valkuilen? Wat bezorgt je stress? Wat geeft je vreugde? Waarvoor zou je uit je bed springen?

2. Babbelen

Praat met je familie. Praat met vrienden. Blijf communiceren. Eventueel ga je naar een coach of therapeut als je vragen hebt en een onafhankelijk klankbord wenst.

3. Stel grenzen

Waak over die grenzen. Leer assertief te communiceren. Heb zelfrespect en eigenwaarde.

4. Belangrijke pijlers

Je beschikt over verschillende belangrijke pijlers: familie, wonen, werk, liefde en gezondheid.

Een verschuiving in één van de pijlers creëert stress. Waak erover dat niet alle pijlers spanning veroorzaken. Een voorbeeld: niet verhuizen en een andere job zoeken terwijl je met liefdesverdriet zit.

5. Plan je agenda realistisch in en stel je prioriteiten

Timemanagement is belangrijk om je leven in de hand te hebben. Of toch min of meer. Blokkeer daarom tijd om te gaan sporten of om quality time te spenderen met je familie. Laat je niet overrulen door werk. We leven in een digitale rat race waar iedereen 24 uur op 24 in contact met elkaar kan zijn. Disconnecteer daarom regelmatig.

6. Regelmaat

Deze tip klinkt misschien saai maar het is wel belangrijk om gezond en evenwichtig te leven. Een ochtend- en avondroutine hebben zijn een houvast richting balans en rust.

7. Je persoonlijke regels

Het leven is niet alleen werken. Wat zijn je waarden en waarom zijn die in je leven zo belangrijk? Schrijf deze zaken op. Voorstellen of aanbiedingen die hier niet in passen, schrap je.

8. Body, mind & soul = all one.

Jezelf durven te analyseren en te bevragen. Wat gaat er in je hoofd? Hoe voel je je op emotioneel vlak? Hoe gaat het op mentaal vlak? Check dit allemaal even bij jezelf.

Ik geloof dat alles met elkaar is gelinkt. Ook geloof ik in de kracht van positieve gedachten en een positieve mindset gelinkt met gezonde voeding en beweging zoals wandelen of yoga. 

9. In je eigen kracht staan

Hoe blijf je gecentered? Niet geheel onbelangrijk. Want dan blijf je connectie hebben met jezelf en verminder je het risico om jezelf te verliezen. 

Slaap voldoende, ga wandelen. Plan bewuste momenten in met genoeg me-time.

10. Volg je hart

Wat ik uit dit alles geleerd heb, is relativeren en veerkracht.

Ik zet heel wat zaken in perspectief en geloof dat alles tijdelijk is. “Het komt wel goed”. “Alles heeft een reden”.

Geloof me, doseren is zelfs voor mij nog steeds voor een sleutelwoord.

Ik hoop dan ook met mijn volledige hart dat ik jou, als lezer, weet te raken met inspirerende woorden. Omdat ik het als mijn missie voel om een lichtpuntje te betekenen voor anderen die het nu even moeilijk hebben door mijn persoonlijk verhaal te delen.

Take care.

Liefs

Geraldine

Na een tijd waar een burn-out het haar moeilijk maakte, heeft de stralende Geraldine haar passie en zin in het leven teruggevonden. Zonder twijfel inspireert deze boss lady je met haar warme tips & tricks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *