(WERK)LEVEN,  GOAL GETTERS,  NO PLANET B

Koffiekletsen met Britt van Sustainababbels

Duurzamer leven geeft me een betere houvast maar het is niet zaligmakend.
Het was woensdagavond. Mondmaskers waren toen geen ding. Madam Bakster organiseerde een koffieklets. Tijdens zo’n avond nodigen ze een gast uit in hun Gentse koffiebar. Die avond was Britt de expert en ging het over duurzaamheid. Zelf volg ik Britt al een paar jaar en heb ik ontzettend veel bewondering voor de kennis die ze heeft over duurzame thema’s. Ze is kritisch, eerlijk en ontzettend gepassioneerd. Iemand die ik zeker wilde ontmoeten. Een paar maanden en mondmaskers later is het zover en koffiekletsen Britt en ik opnieuw in Madam Bakster.
Ik zal met de spreekwoordelijke deur in huis vallen. Wie is Britt?
Ik ben Britt en heb een blog op Instagram over duurzaam leven. Die blog heb ik 3 jaar geleden opgestart. De klemtoom van mijn blog? Hoe je met minder moeite, meer impact maakt. Veel blogs gaan over wat de consument kan doen alsof dat alles bepalend is. Zelf kies ik ervoor om de visies van de community en belangrijke spelers zoals ondernemers verder te onderzoeken. Ik kijk wat hun impact is, wat ze goed doen en wat nog beter kan. Verder werk ik ook bij een HR tech bedrijf die me ontzettend steunt in mijn projecten. Dat is iets waarvoor ik ontzettend dankbaar ben. Niet elke werkgever zou zoveel steun willen geven.
Wie of wat is voor jou de reden geweest richting een duurzame levensstijl?
Als kind trokken mama en ik er elk weekend naar een huisje. Helemaal back to basics was het. Geen water en elektriciteit. Mijn mama is daarom mijn eerste inspiratiebron. Jammer genoeg werd ze ziek en later overleed ze. Mijn verdiet was zo groot dat ik alles afstootte wat me aan haar deed herinneren. Op dat moment zat duurzaam leven er niet in. Drie jaar geleden gingen mijn toenmalige vriend en ik trouwen en toen voelde ik een heftige reality check. Ik besefte dat ik eigenlijk iemand anders was geworden. Ik verbrak mijn verloving en nam ruim de tijd voor mezelf. Het was Lauren Singer die opnieuw de trigger was. Zij inspireerde me toen om terug bewuster te leven.
Sta je nu dichterbij jezelf door je duurzame levensstijl?
Moeilijke vraag. Duurzaam leven is een groot deel van mijn identiteit maar het dekt niet alles. Het geeft me een betere houvast maar is niet zaligmakend. Ook toen ik al op een meer ecologische manier mijn boodschappen deed, of kleren kocht, kon ik me nog vergalopperen in mijn werk of in de knoop liggen met mezelf. Eén van de zwaarste periodes in mijn leven was toen ik mijn job opgaf om freelance te gaan werken voor duurzame start-ups. Een identiteit is denk ik altijd een som van meerdere onderdelen, dus duurzaamheid is ook maar één van de puzzelstukken.

Duurzaam leven is een groot deel van mijn identiteit maar het dekt niet alles.

Britt
Ik heb veel waardering voor de hoeveelheid informatie je altijd hebt over thema’s. Waar vind jij je informatie?
Google is je vriend, maar ook niet en daar kom ik nog op terug*. Sowieso ben ik van nature super nieuwsgierig. Ook haal ik veel informatie door de weerstand, door wat andere mensen zeggen. Het gebeurt vaak dat mijn vriend me richting andere denkpistes brengt bijvoorbeeld. Dankzij mijn interviews voor Sustainabbels krijg ik ook veel informatie. * Bekijk de documentaire The Social Dilemma en je begrijpt waarom Google niet altijd je vriend is. Daarom Google ik vaak het tegenoverstelde van mijn vraag om de andere meningen te achterhalen.
Hoe zoek jij de gulden middenweg wanneer je zoveel informatie vindt?
Op zo’n momenten keer ik terug naar mijn buikgevoel. Ook ik word soms overrompeld door feiten en cijfers, en dan ga ik altijd even ten rade bij mezelf. Stel bijvoorbeeld dat de opwarming van het klimaat toch niet of minder te wijten zou zijn aan menselijk gedrag. Zou ik dan spijt hebben dat ik zoveel moeite heb gedaan? Nee. Beter een beetje te veel, dan te weinig. Dat wil niet zeggen dat ik altijd op zoek ga naar de keuzes waar ik me comfortabel bij voel. Ik heb bijvoorbeeld lang mijn kop in het zand gestoken over de impact van vlees, tot ik me een paar keer aangevallen voelde door een reactie van een volger, of een passage in een documentaire. Toen dacht ik “Dat gevoel is hier niet zomaar, dat wil zeggen dat er toch iets niet juist zit,” en op die manier gaan mijn intuïtie en feitenkennis dan eigenlijk samenwerken.
We kunnen veel doen om impact te maken, vermoed ik. Wat zijn de meest impactvolle veranderingen die je kan doen?
Je hoef eigenlijk geen keuzestress te hebben wanneer het gaat over impact maken. Er zijn ongeveer 5 à 10 impactvolle zaken, de rest is mooi meegenomen. In die thema’s kunnen we verschil maken. Ik zal natuurlijk wel zeggen hoe ik ongeveer duurzaam leef. Ik eet bijvoorbeeld vaak vegetarisch/vegan. Voor mijn verhuis zocht ik vooral tweedehands met als gevolg dat je nu niet veel nieuws in ons huis zal vinden. In het nieuwe huis begin ik ook vaak met een DIY project, maak ik zelf speelgoed voor onze hond. Eten is het belangrijkste, de andere zaken zijn nice to have (of to do beter).
Hoe weeg jij dan die beslissingen af? Zelf vind ik het bijvoorbeeld wel moeilijk om nog vlees te eten wanneer ik op bezoek ben.
Ik volg vaak de mening van Alessia, zij is specialist wanneer het gaat over intuïtief eten. Dankzij haar heb ik ook onthouden dat je lichaam geen vuilnisbak is. Als je het niet wil eten, moet je het niet eten. Zelf krijg ik ook eens vlees voorgeschoteld bij mijn schoonfamilie. Ik eet tot wanneer ik er genoeg van heb.
En hoe sta je dan tegenover de plastic of vegan fails die we vaak zien op Instagram?
Ik heb er echt moeite mee. Bijvoorbeeld die plastic fails. Daar zou ik misschien zelf meer willen inzoomen op het feit dat iedereen zich inconsistent mag gedragen, dat het niet is omdat ik “een blog over duurzaam leven heb”, dat alles wat niet-duurzaam is een fail is. Dat verkakt het voor mij eigenlijk vooral, dat je blijkbaar zo’n consistente identiteit moet hebben, want dat het anders niet goed is. Dat koppelt eigenlijk ook wel mooi terug aan dat onderdeel van identiteit.

Duurzaam ondernemen fascineert me en daaruit is Sustainababbels gegroeid.

Britt
Vertel eens meer over Sustainababbels. Hoe is het allemaal begonnen?
Duurzaam ondernemen fascineert me en daaruit is Sustainababbels gegroeid. Vorig jaar dacht ik dat ik zeker de grootste namen moest interviewen voor dit project. De stijl was eerder B2B (business-to-business). Na enkele feedbackmomenten was het duidelijk dat er iets moest veranderen. Ondertussen heb ik geleerd dat die grote namen zeker niet altijd hoeven. Dit jaar pak ik het daarom anders aan en kiezen we voor een laagdrempelige manier. Ook betrek ik er meer lokale (Gentse) ondernemers. Voor het nieuwe seizoen kijken we uiteraard naar de impact van de consument en dat van de bedrijven maar meer in een B2C stijl (business-to-customer). We achterhalen opnieuw de kracht achter duurzame keuzes maar deze keer
Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Britt (@sustainabrittly) op

” target=”_blank”>in een andere vorm.
Wat is er je het meeste bijgebleven na één jaar Sustainababbels?
Hiervoor ga ik even terug naar een passage uit het boek van Naomi Klein. Daarin heeft ze het over oud geld en nieuw geld. Hoe oudere bedrijven herinvesteren in duurzame start-ups maar ook wat het gevaar daarachter is. Denk maar aan politieke spelletjes en belangenvermenging. Vroeger was ik van mening dat het net goed was dat grote bedrijven investeren in duurzame initiatieven. Nu ben ik er nog niet echt aan uit wat het beste werkt. Het is erg opvallend hoe grote versus kleine bedrijven anders kijken naar dat pragmatisme. Ze willen misschien allebei hetzelfde maar op een bepaald punt werkt pragmatisme tegen. Het staat gedragsverandering en innovatie in de weg. Ik blijf vastzitten wanneer het over dit gaat en vind het antwoord niet in dat verhaal. Ik vraag me vaak af of het niet eenvoudiger kan.
Wat wil je zeker bereiken met Sustainababbels?
Ik denk aan manieren om mijn kennis breed aan te bieden, iets wat het mogelijk maakt zodat een grote massa er toegang tot heeft. Digitale masterclasses over duurzaam ondernemerschap is zo’n idee. Wie weet!
Volg Britt via Instagram
foto door @nikkilucyphoto

Jennifer is de founder van The Goal Getter, de feel good lifestyle website van België. Als ze niet bezig is voor The Goal Getter, zit ze vaak met haar neus in de kookboeken. Heeft ze geen zin om te koken? Dan probeert ze met plezier de nieuwste restaurants uit.