(WERK)LEVEN,  BODY POSITIVITY

MATCH: dé feel good vzw voor alle vrouwen in het LGBTQIA spectrum

Authenticiteit en zelfzekerheid zijn zo’n belangrijke aspecten om te groeien zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

Voor alle vrouwen binnen het LGBTQIA spectrum is er de Brusselse organisatie Match. De vzw zag het spreekwoordelijke licht nadat Britt verontwaardigd was na heel wat ongelijkheid op het werk. Ondertussen bestaat dit prachtig initiatief al een jaar en groeit het nog elke dag. We spraken met de enthousiaste oprichtster van Match, Britt J. Mosselmans.
Hi Britt! Kan je onze lezers een korte intro over jezelf geven?
Ik woon vlakbij Brussel en hou van het stadsleven. Nieuwe mensen leren kennen, geeft me frisse energie. Ook hou ik van lekker eten en heerlijke drankjes. Geen verrassing dus dat ik 3 jaar geleden begon met BARONESS, een catering business gespecialiseerd in cocktails. Ook geef ik cocktail workshops of bar consulting sessies en maak ik ook nieuwe cocktails voor bedrijven. Alles kan en mag! Verder werk ik nog deeltijds aan de receptie in een bedrijf in Brussel.
Vorig jaar richtte ik Match op omdat ik voelde dat er iets moest veranderen. Match is een vzw gericht naar vrouwen* en non-binaire personen die zich ergens op het LGBTQIA spectrum bevinden. Vrienden, vriendinnen en sympathisanten zijn natuurlijk ook altijd welkom.
*vrouw: Iedereen die zich zo (ook) identificeert
LGBTQIA: Lesbian, gay, bi, trans, queer, interseks, aseksueel

Netwerken zien we als een vorm van activisme; door support, nieuwe mensen te ontmoeten en aan elkaar voor te stellen, creëer je kansen en mogelijkheden voor anderen en ook voor jezelf.

Britt
Met Match focus je op een empowerment- en communitygevoel voor de LGBTQIA gemeenschap. Wat zijn jullie belangrijkste thema’s?
Met Match wil ik een positieve vibe brengen. Iedereen is altijd welkom, zolang je die positieve vibe meeneemt. Meer ontmoetingsplaatsen creëren, is daarom erg belangrijk. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Match is ook een synoniem voor gelijkheid en dat voor iedereen. Dat gaat volgens ons hand in hand met trots zijn op jezelf, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Ook niet onbelangrijk is netwerken zien als een vorm van activisme; door support, nieuwe mensen te ontmoeten en aan elkaar voor te stellen, creëer je kansen en mogelijkheden voor anderen en ook voor jezelf. Nog zo’n belangrijk actiepunt is een podium bieden voor rolmodellen, dat doen we met onze socialemediakanalen maar ook met onze MATCH NIGHTS.
Waarom is Match volgens jou nodig?
Omdat er – vooral in Brussel – een tekort is aan ontmoetingsplaatsen voor vrouwen en non-binaire personen. Ik vind dat het dan ook onze verantwoordelijkheid is om iets te ondernemen zodat Brussel ook voor vrouwen op de LGBT+ kaart wordt gezet. België is één van de voorlopers wanneer het gaat over LGBT+ rechten, daarom is het belangrijk dat deze waarden en normen ook worden omgezet in zichtbare acties. We moeten veilige plekken voor deze vrouwen creëren waar ze elkaar kunnen ontmoeten én zichzelf kunnen zijn, zonder bang te moeten zijn voor discriminatie van welke aard dan ook.
Ook vind ik dat we meer moeten streven naar meer gelijkheid op de werkvloer, want dat creëert niet alleen economische groei maar ook vooruitgang, innovatie en meer gelijkheid in onze samenleving.
Zelf ben ik nog maar 8 jaar op de arbeidsmarkt als werknemer én ondernemer maar voelde ik snel bepaalde moeilijkheden op de werkvloer om door te groeien. Als ik iets niet begrijp, lees ik zoveel mogelijk over dat onderwerp zodat ik kan begrijpen waarom. Weet je dat er nog altijd een grote genderongelijkheid is op de werkvloer? En dan heb ik het enkel over de minderheidspositie als vrouw in het professioneel leven.
Bijvoorbeeld: een man die fulltime werkt in dezelfde positie als jij, verdient op jaarbasis in België 21% meer. Dat houdt dus ook in dat jij eigenlijk 21% langer moet werken om tot dat bedrag te komen. Een ander voorbeeld: In België is slechts 1 op de 4 leidinggevenden een vrouw en amper 18% van de leden van directiecomités van beursgenoteerde en overheidsbedrijven zijn vrouwen.

Als je niet-hetero bent, moet je als werknemer, leidinggevende én gewoon als persoon in je dagelijkse leven vaak opboksen tegen extra moeilijkheden door discriminatie.

Britt
Als je ook nog eens niet-hetero bent, moet je als werknemer, leidinggevende én gewoon als persoon in je dagelijkse leven ook nog vaak opboksen tegen extra moeilijkheden door discriminatie.
Onderzoek toont aan dat 1 op de 5 LGB-personen niet over hun partner en kinderen spreken tijdens het werk. 84% van de transgender personen weigert hun genderidentiteit te tonen op het werk. Verder bestaat er nog steeds de (mogelijk gegronde) vrees dat je outen negatieve gevolgen zal hebben. Zo geeft 1 op de 10 LGB-personen mee dat zij het gevoel hebben te zijn ontslagen, kansen te hebben gemist of niet te zijn aangenomen en dat door hun seksuele voorkeur.
Heb je ook een andere huidskleur, migratieachtergrond of een beperking moet je nog eens extra hard knokken.
Het is absoluut nog nodig bewustwording te creëren, elkaar te empoweren, rolmodellen voor te stellen en een positieve vibe te brengen. Als we streven naar een wereld waar meer gelijkheid is, is het nodig dat alle verschillende beleidsniveaus en sectoren veel inclusiever en diverser zijn. Authenticiteit en zelfzekerheid zijn zo’n belangrijke aspecten om te groeien zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Daarom willen we met deze organisatie meer ruimte geven aan openheid en durf. Daarom is Match nodig.
Hoe proberen jullie die good vibes offline en online te verspreiden?
Offline door eigen events te organiseren zoals Matchtalks. Dat zijn korte presentaties door mensen die indruk maken door hun parcours en projecten. De sprekers van die avond kiezen ook zelf wat er op de agenda komt. Het resultaat zijn ontzettend inspirerende talks. Met deze avonden willen we het publiek een fijne avond bezorgen en hopen we dat ze na het event nog iets meer in zichzelf geloven.
Zelf proberen we ook naar andere events te gaan. Soms is ergens aanwezig zijn al zoveel waard voor diegenen die initiatief nemen.
Online doen we dat door happy verhalen. Op onze Instagrampagina ontdek je regelmatig motiverende quotes. Dat geeft je toch energie? We volgen ook heel graag andere positieve Instagramaccounts. Zo vonden we ook The Goal Getter.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan zeker deze links en videos die Britt ons bezorgde!

https://lumi.be
https://www.telegraaf.nl/financieel/1098252/gay-topbestuurder-moet-rolmodel-zijn
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180517_03518266
https://kliqvzw.be/nl/homepage
https://www.cavaria.be/
https://rosavzw.be/site/kwesties/vrouwen-ad-top/belgie

Jennifer - people call her Jenny - is de founding mum van The Goal Getter, de feel good lifestyle website van België. Als ze niet bezig is voor The Goal Getter, zit ze vaak met haar neus in de kookboeken. Vaak op zoek naar een eenvoudig maar pittig (plantaardig) recept. Heeft ze geen zin om te koken? Dan probeert ze mét plezier de hipste restaurants uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *