GOAL GETTERS, ZORG VOOR JEZELF

Herontdek de kracht van je cyclus

Guud Morgane
Lees hier het verhaal Morgane die haar vrouwelijke kracht herontdekte.
Wist je dat ongeveer 75 procent van de vrouwen in België (*) weinig tot niets over haar cyclus of over de vrouwelijke hormonen weet? 90% ervaart issues, maar via Google vinden ze een overload aan bedenkelijke oplossingen en een afspraak bij de gynaecoloog duurt te lang. Het gamma aan producten in deze categorie is ook nog eens oeverloos verouderd. Guud wil de moderne en toegankelijke online oplossing zijn wanneer we het hebben over de hormonale cyclus en vruchtbaarheid.
Van een hormonale stoornis tot een waardevolle community
Het idee voor Guud begint bij founder Morgane. Zo ervaarde ze zelf negatieve gevolgen van haar cyclus en hormonale huishouding.
Eerst bleef haar cyclus maandenlang uit: een gevolg van de hormonale stoornis PCOS waarmee Morgane uiteindelijk werd gediagnosticeerd. Zwanger worden zou moeilijk zijn. Op dat moment van de diagnose had Morgane zelf nog geen kinderwens, maar het nieuws zorgde er wel voor dat ze zich minder vrouwelijk voelde – want een lage vruchtbaarheid betekent toch dat je minder vrouwelijk bent? En toch, niet veel later werd ze wél zwanger. Onverwacht, maar niet ongewenst en dus ook heel dankbaar. Er zijn namelijk zoveel vrouwen – met en zonder PCOS- die veel moeite hebben om zwanger te worden.

Eerst bleef mijn cyclus maandenlang uit: een gevolg van de hormonale stoornis PCOS waarmee ik uiteindelijk werd gediagnosticeerd. Zwanger worden zou moeilijk zijn.

Morgane
Na haar zwangerschap koos Morgane voor een hormoonspiraal met niet alleen lichamelijke maar ook emotionele klachten als gevolg. Ze kreeg last van stemmingswisselingen en hormonale acné. Erg vervelend en zelfs overbodig.
Vanaf dat moment besliste Morgane dat het anders moest lopen. Ze liet het spiraaltje weghalen en ging op zoek naar manieren om haar lichaam, cyclus en hormonen beter te leren kennen. Morgane is gecertificeerd Nutrition & Fertility coach & yoga teacher, met die kennis weet ze dus maar al te goed welke impact voeding en beweging op je gezondheid kunnen hebben. Door voeding en beweging aan te passen op het ritme van haar cyclus leerde Morgane accepteren hoe haar lichaam functioneert tijdens de verschillende fases van de cyclus en hoe ze die zelf kon gaan ondersteunen. Vandaag heeft ze amper last van de klachten waarmee ze vroeger worstelde. Nu staat ze terug in haar vrouwelijke kracht, prachtig toch? Die kennis en ervaring deelt Morgane met Guud voor andere vrouwen.

Door voeding en beweging aan te passen op het ritme van mijn cyclus leerde ik accepteren hoe mijn lichaam functioneert tijdens de verschillende fases van de cyclus en hoe ik die zelf kon gaan ondersteunen.

Morgane
Zoveel meer dan een start-up
Vandaag is Guud eerst en vooral een community. In hun Facebookgroep moedigt Morgane vrouwen in de reproductieve fase (tussen 25 en 45 jaar) die een natuurlijke cyclus willen of die proberen zwanger te worden aan om verhalen te delen en taboes te doorbreken. Vrouwen kunnen er ook terecht voor tips en inzichten die Morgane er deelt om beter te kunnen omgaan met hun cyclus en vruchtbaarheid: wetenschappelijke info die op een toegankelijke, begrijpelijke manier wordt gedeeld.  Daarnaast kan je er ook work-outs en recepten terug vinden die afgestemd zijn op de verschillende fases van de cyclus en live talks met experten.
Samen met haar man Jan Deryck richtte Morgane Leten het e-commerce bedrijf Guud op: een online destinatie voor iedereen die meer wil weten over (de impact van) de hormonale cyclus en vruchtbaarheid. Guud biedt met een community, een chatkanaal en premium producten een antwoord op vragen die vandaag nog al te vaak in de taboesfeer blijven hangen en een veilige plek om die gevoeligere onderwerpen te bespreken.
Via hun website biedt Guud ook premium producten en support aan die van pas komen als je beter wil omgaan met je cyclus en vruchtbaarheid. Vandaag vind je er een zwangerschapstest, ovulatietesten en voedingssupplementen. Hier maakt de ervaring het verschil: de producten worden discreet aan huis geleverd en klanten kunnen bij Guud terecht voor deskundige en persoonlijke ondersteuning en advies voor, tijdens en na de aankoop. Wat ook erg mooi is: Guud schenkt 5% van de winst naar REVIVE, een vzw die met humanitaire missies nieuw leven brengt voor zij die ervan uitgesloten zijn.

(Her)ontdek de kracht van je cyclus door hierover in gesprek te gaan.

Ontdek meer over Guud

 *Bron: Survey van 302 vrouwen uit Vlaanderen uitgevoerd door Guud in maart 2020

Beeldmateriaal: Guud

Over auteur

Jennifer richtte The Goal Getter op, België's gezelligste feel good website. Als ze niet bezig is voor The Goal Getter, zit ze vaak met haar neus in de kookboeken. Heeft ze geen zin om te koken? Dan probeert ze met plezier de nieuwste restaurants uit of ga ze de creatieve toer op met klei.