CREATIEF ZIJN, GOAL GETTERS

9 vragen aan Olivia van Cara Rosa

cara rosa olivia
I love positive vibes, daar haal ik heel veel energie uit! 
We hebben het geluk dat ons kleine land zoveel talent heeft. Zelf heb ik een lange lijst in gedachten met Goal Getters die ik enorm graag wil interviewen. Erg hoog op die lijst staat Olivia van Cara Rosa. Via via hoorde ik over Cara Rosa en haar verhaal. Ik vind het té mooi en inspirerend om het voor mezelf te houden. Ontdek het verhaal hier!
Wie is Olivia?
Ik ben al sinds kleinsaf aan gepassioneerd door mode. Vroeger maakte ik kledingstukken uit juten aardappelzakken en hield ik modeshows met de schoenen van mijn oma’s. Desondanks mijn grote passie voor mode, heb ik eerst TEW gestudeerd om een bredere algemene basis te hebben van economie, wat mij nu goed van pas komt. Aangezien ik sowieso in de modesector wilde starten, ben ik eerst voor 6 maanden naar Rome verhuisd en heb ik daar een intensieve cursus Italiaans gevolgd.
Daaropvolgend heb ik werkervaring opgedaan bij NATAN, L’Oréal en ELLE magazine. Dat waren één voor één heel interessante jobs, maar ik miste telkens het creatieve aspect. Vandaar dat ik eind 2016 mijn ontslag heb ingediend. Ik heb mijn hart gevolgd om nog een specifieke schoenenopleiding bij te volgen in San Mauro Pascoli in Italië. Daar heb ik van A tot Z geleerd om mijn eigen paar schoenen te maken: van trend research, materialenleer en technisch tekenen tot patroonmaken, collectie-ontwerp en mijn eigen schoenleesten en hakken slijpen uit hout. Volgend op mijn opleiding heb ik het geluk gehad om te werken op de design-en productafdeling op het hoofdkantoor van TOD’s.
Dankzij de goede relaties die ik tijdens deze job als productontwikkelaar had opgebouwd, heb ik de juiste contacten kunnen leggen voor mijn eigen productie. Na het maken van prototypes en testen gedurende 9 maanden in het laboratorium van mijn school Cercal in Italië, kon de eerste productie van start gaan en lanceerde ik Cara Rosa op 6 maart 2019.
Wie of wat inspireert jou om nieuwe schoenen voor Cara Rosa te bedenken?
Ik haal mijn inspiratie vooral uit de la dolce vita levensstijl, comfortabele en elegantie schoenen die je zowel kan dragen om naar het werk te gaan als ’s avonds om op stap te gaan. De leidraad doorheen mijn collecties is om de elegante van een Manolo Blahnik te combineren met het comfort van een Nike schoen; vandaar de keuze voor sierlijke en elegante modellen in combinatie met sneakerzolen en een maximale 5 cm hakhoogte. Qua stijl inspireer ik mij vooral op de Italiaanse trends en streetstyle, en geef ik daar mijn eigen “Belgische” touch aan.

Ik haal mijn inspiratie vooral uit de la dolce vita levensstijl, comfortabele en elegante schoenen die je zowel kan dragen om naar het werk te gaan als ’s avonds om op stap te gaan.

Wat maakt je altijd blij?
Als mensen rondom mij blij en gelukkig zijn, dan ben ik zelf ook altijd heel blij. I love positive vibes, daar haal ik heel veel energie uit! 
Wat maakt je ongelukkig?
 Slecht weer (lacht).
Naar welke merken kijk jij op en waarom?
Ophelia lingerieIk bewonder hoe Ophelie op zo’n korte tijd een heel authentiek en persoonlijk merk heeft opgebouwd, en hoe ze zich durft “bloot” te geven voor de camera, zowel letterlijk als figuurlijk. Ze kan jou helemaal onderdompelen in haar droomwereld, echt knap! 
Edgard & Cooper – Alhoewel ik zelf geen hond of kat heb, hou ik van hun totaalconcept. Premium dierenvoeding waarbij ze rekening houden met het milieu en een deel van hun opbrengsten schenken aan goede doelen voor katten en honden. Door hun sterk concept zijn ze in 4 jaar tijd van een startup uitgegroeid tot een grote KMO met meer dan 100 mensen in dienst.
Biecht op: het meest uitdagende aan een schoenenmerk
 … is om alle aspecten te combineren en op elkaar af te stemmen. Denk maar aan design, productie, marketing, PR, fotoshoots , sales en boekhouding.
Vertel ons je meest trotste Cara Rosa moment tot nu toe?
De opening van onze eerste Cara Rosa boetiek in Kortrijk midden juni vorig jaar. Iedereen was toen heel enthousiast. Dat was een zalig moment!
Jouw tip voor iemand die een eigen zaak wil beginnen:
Doe een uitgebreid marktonderzoek. Stel een realistisch en haalbaar business plan op, daarna is het gewoon gaan gaan gaan!
Wat is je grootste droom met Cara Rosa?   
Dat Cara Rosa het eerste Belgische direct-to-consumer schoenenmerk is dat internationaal kan doorbreken.

Volg Cara Rosa via Instagram

Over auteur

Jennifer richtte The Goal Getter op, België's gezelligste feel good website. Als ze niet bezig is voor The Goal Getter, zit ze vaak met haar neus in de kookboeken. Heeft ze geen zin om te koken? Dan probeert ze met plezier de nieuwste restaurants uit of ga ze de creatieve toer op met klei.