BEWEGEN,  GEZOND(ER) LEVEN

Waarom je beter niet sport om te vermageren

Vermageren en sporten = mythe. Waarom? Sabrine legt het uit!
Soms zijn er heel wat frustraties over dat getal op de weegschaal. Een getal die je vertelt hoeveel je precies weegt. Inderdaad die kilograms. Er zijn extra frustraties over extra kilo’s die we zijn bijgekomen tijdens een vakantie, leuke verjaardagsweekend, stressvolle periode en ga zo maar door. Om die frustraties weg te werken, beslissen we vaak om intensief (en soms excessief) te sporten. Maar, vermager je nu eigenlijk door te sporten? Of is sport beter voor andere zaken? Ik licht het even toe in deze blogpost.
Voordelen genoeg

Sporten heeft en geeft heel wat voordelen. Regelmatig bewegen – in welke vorm dan ook – zorgt ervoor dat je een gezond en fit lichaam hebt, het verkleint de kans op hart- en vaatziekten, verlaagt de kans op een hoge bloeddruk, je krijgt er sterke spieren en botten van en nog zoveel meer. Voordelen genoeg dus!

Eén ding is zeker: door te sporten zal je niet echt afvallen. Daar zijn een aantal redenen voor:
1. ‘Afbranden’ bestaat niet
Met een rekensommetje kunnen we snel zien dat calorieën uit opgenomen voeding ‘afbranden’, moeilijk – lees bijna onmogelijk- is.
Bijvoorbeeld:
De referentie-inname voor een vrouw is gemiddeld 2000 kcal per dag. Wanneer je een uur gaat lopen, verbrand je ongeveer tussen de 500 à 800 kcal (afhankelijk van je gewicht, hoe snel je loopt, de helling, …). Dus als je vijf maal per week gaat lopen – wat al redelijk veel is – verbrand je wekelijks ongeveer 2500 à 4000 kcal. Wel eet je per week ongeveer 14 000 calorieën (7 x 2000 kcal).

Wanneer je dus effectief wil afvallen door te sporten, zou je op dagelijkse basis enorm veel uren moeten pompen in die sportieve momenten. Dat laatste is moeilijk haalbaar, tenzij je een topsporter bent. Daarbovenop is het fysiek niet aan te raden. Ook op mentaal vlak zal je er hoogstwaarschijnlijk niet gelukkiger van worden. En laat dat laatste nu net wél het mooiste voordeel van sporten zijn.
2. Overcompensatie
Een tweede reden waarom we niet of weinig afvallen door te sporten, is omdat we honger krijgen na een work-out. Dat is een logisch en gezond gevolg. We hebben net calorieën verbrand en die calorieën wil ons lichaam terug. Dat wil wel zeggen dat de calorieën die je zonet ‘verbrandde’, je snel terug zal consumeren door die extra honger.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we vaak de hoeveelheid calorieën die we verbrand hebben overschatten. We zouden daardoor drie keer meer calorieën eten dan we verbrand hebben.
3. Beloning
Nadat we gesport hebben, belonen we onszelf graag. We hebben zonet een uur gelopen, dus dat (extra?) stukje chocolade hebben we mooi verdiend. Of we zijn zonet naar de fitness gegaan, dus dat pakje frietjes kan er wel bij.
(On)bewust gaan we onszelf belonen. Je eet dat extra stukje chocolade omdat je toch gaan sporten bent, dan is het wel oké. Toch?
4. Energiedrankjes, proteïnen en koolhydraten 
Mijn laatste conclusie is dat wanneer we beginnen met sporten, we consumeren zoals een atleet. Energiedrankjes, powerbars, proteïne shakes, borden vol pasta… er zijn genoeg opties. Maar zolang je niet sport als een atleet, is het niet aangeraden om te eten als een atleet.
Die drankjes en energiebars gaan jou veel energie geven, maar energie staat gelijk aan calorieën (letterlijk). Die extra energie consumeren kan misschien wel je prestaties verbeteren, maar je gewicht niet. Het is dus belangrijk om eerst je doelen goed te definiëren en vervolgens te consumeren naar je doelen. Wil je massa bouwen? Dan is meer energie nodig. Wil je afslanken? Dan is een calorietekort op langere termijn net nodig.
Wat doe je dan best wel?
Zoals vermeld is sporten wel degelijk goed voor jou en je gezondheid en is het een echte aanrader. Wil je meer sporten? Doe dat gerust!
Wil je die overtollige kilo’s kwijt, dan is het vooral belangrijk dat je jouw voeding aanpast. Sport in combinatie met voeding kan wel degelijk een (groot) verschil maken. Wanneer je over het algemeen minder calorieën consumeert en daarbovenop meer gaat bewegen, zal je die kilo’s wél kwijtraken. Als je die levensstijl behoudt, zal je gewicht ook wel min of meer worden behouden.
Het blijft ook belangrijk dat je voedzaam eet en dat je alle nodige voedingsstoffen binnen hebt. Ga dus zeker niet op één of ander (gek) dieet gaat om snel kilo’s te verliezen. Een gouden tip: hoe sneller de kilo’s eraf vliegen, hoe sneller ze terugkomen.
Wat we je wel aanraden? Ga bewust om met je eetgewoontes en pas deze stap per stap, hap per hap aan. Op lange termijn streef je dan naar de 80/20 verhouding. 80% van de tijd beetje de voedzame alternatieven, 20% van de tijd kan je kiezen voor de minder voedzame opties. Op die manier ontzeg je je niets en ga je ook niet hunkeren naar ‘iets wat je niet mag eten’.
Ook is het aangeraden om je bij het sporten te laten begeleiden. Doe niet zomaar wat, maar bespreek eerst met een professional wat jouw doelen zijn en hoe jullie die samen kunnen behalen.

Hulp nodig bij dat laatste? Bekijk dan de online coaching formules van PersonalFit voor zowel sport als voeding. Samen met haar team, helpt Sabrine jou om de beste versie van jezelf te worden!

Na een mooie carrière in loondienst hakte Sabrine Zarti de knoop door. Ze begon met haar eigen passieproject PersonalFit: een online coaching platform met inspirerende work-outs en gezonde recepten. We hebben het net voor die lancering van PersonalFit over bewegen, eten, haar grote carrièreswitch en de nieuwe evenwichtsoefeningen nu ze moeder is geworden.