BODY POSITIVITY,  GOAL GETTERS

The Goal Getter kletst met… Finne Smets

Duurzaam winkelen voor mensen die plussize zijn is niet onmogelijk, het is wél moeilijker.
Meet Finne Smets! Finne is een 24-jarige, modebewuste meid uit Berlaar. Met haar concept ‘Is it fashion or is she just skinny?’ kaart ze verschillende modetrends uit die ze toepast op haar lichaam. Finne beschrijft zichzelf als een body positive activist en draagt maat 46/48. Recent lanceerde ze de ‘Slow down baby challenge’, waarin ze online een tweedehands outfit samenstelt. Meer weten over Finnes concept, haar passie voor mode en wat ze tot zover heeft geleerd uit het tweedehands winkelen online? Dat lees je hier!
Hey Finne! Aan de hand van je ‘Is it fashion or is she just skinny’ posts, haal je telkens verschillende modetrends aan. Ben je altijd al met mode bezig geweest?
Absoluut! Al op een erg jonge leeftijd spaarde ik wat zakgeld zodat ik de nieuwste Vogue in huis kon halen. Gretig ging ik dan met een schaar aan de slag en knipte alle outfits die ik mooi vond uit, uiteindelijk had ik een heus ‘modeboek’ dat diende tot mijn inspiratie.
Mode was dus echt wel een onderwerp waarover ik enorm gepassioneerd was. Dat was in ieder geval zo, tot er een periode kwam waarin ik op korte tijd bijkwam. Op dat moment droeg ik alleen maar zwarte kleren, om dat zogezegde ‘flatterende’ effect te krijgen. Mode vervaagde op dat moment helaas naar de achtergrond. Daarom ben ik net zo blij dat ik sinds een jaar de draad opnieuw heb kunnen oppikken!

“Mode is in mijn ogen enkel mode wanneer het voor iedereen toegankelijk is.

Hoe ben je dan op het idee van ‘Is it fashion or is she just skinny?’ gekomen?
Dankzij Twitter stuitte ik op een post van Gigi Hadid in haar ‘Walmart look’, waarbij daarna een foto te zien was van twee zwaardere vrouwen die exact dezelfde look droegen. De ‘Walmart look‘ bestaat namelijk uit een baggy t-shirt op een driekwarts jeansbroek. Al snel kwam er commentaar op het feit dat deze look alleen maar mooi wordt gevonden wanneer slanke mensen hem dragen. Dat is dan ook hoe ik op het idee kwam om deze fotoreeks te starten, mode is namelijk in mijn ogen enkel mode wanneer het voor iedereen toegankelijk is.
Welke link heeft dit met tweedehands mode voor jou?
Vaak wordt er beweerd dat er in tweedehandswinkels net een grote keuze is aan grote maten. Wat mensen vaak niet beseffen, is dat een XL voor ons niet oversized of trendy meer is. Wanneer een XL standaard je maat is, valt het hippe en jonge effect van de oversized kleren al snel weg, wat het opnieuw wat oubollig maakt. Dat is ook de insteek van mijn ‘Slow down baby’-challenge, zelf wilde ik namelijk ondervinden hoe makkelijk of moeilijk tweedehands shoppen is voor iemand met een maat 46 of 48.
Shopte je al vaker tweedehands voor je je challenge begon?
Vroeger ging ik vaker kringloopwinkels af. Toen ik in het middelbaar zat, kocht ik aan kleine prijsjes kokerrokken die ik dan liet innemen door mijn grootmoeder. Mijn klasgenoten verklaarden me voor gek! Vroeger was er ook veel meer stigma wanneer het over winkelen in tweedehandswinkels gaat, momenteel is dat gelukkig anders. De laatste jaren bezocht ik kringloopwinkels eerder voor leuke accessoires zoals een zonnebril of handtas. Omdat ik er al vanuit ging dat er voor mij toch geen kleren waren, liet ik de kledingrekken – letterlijk – links liggen.

“De connectie maken met de verkoper is voor mij meer waardevol dan het kledingstuk zelf.”

Hoe is je ervaring nu, dankzij je ‘Slow down baby’-challenge?
Ondanks dat ik fysiek winkelen een fijne ervaring vind, denk ik er niet meteen aan om die grote winkelketens nog te bezoeken. Dankzij het uitzoeken van mijn outfit voor de challenge, ben ik in contact gekomen met verschillende verkopers die dezelfde moeilijkheden ondervonden. Ook wanneer ik aan hen mijn concept uitlegde, waren ze laaiend enthousiast. Daarna kreeg ik mijn pakket, vaak nog met een lief briefje of wat extraatjes erbij. Die persoonlijke connectie met de verkoper is voor mij meer waardevol dan het kledingstuk zelf. 
Wat zijn zoal reacties die je hebt gekregen van je volgers op je challenge?
De reacties zijn tot nu toe erg goed! Eerder heb ik via mijn story al gepolst naar de winkelervaringen van mijn volgers, waaruit bleek dat de volgers met plus-size maten eerder shoppen in fast fashion ketens zoals Primark, H&M, Shein, Asos,… Dit terwijl de volgers met straight size maten wel lokaler en duurzamer winkelen. Aan de hand van mijn challenge laat ik dus wel degelijk zien dat duurzaam winkelen ook mogelijk is, ook wanneer je een grotere maat hebt!

“Duurzaam winkelen voor mensen die plus-size zijn is niet onmogelijk, het is wél moeilijker.”

Wat zijn nog je toekomstige ideeën met je ‘Slow down baby’-challenge?
Momenteel heb ik al een volledige outfit op Vinted gekocht die ik nu al enkele weken aan het teasen ben. Binnenkort komt eindelijk de grote onthulling mét mijn volledige ervaring eraan! De volgende stap is dan om ook eens zelf spullen te verkopen. Op deze manier sta ik eens in de schoenen van de verkoper. Natuurlijk zal ik ook hierover mijn ervaringen op Instagram delen.
Finne (24) uit Berlaar wil met haar Instagrampagina (@fnnsmets) een statement maken. Dankzij haar project ‘Is it fashion or is she just skinny?’ wil ze enerzijds aantonen dat ook vrouwen met een maatje meer de fashiontrends kunnen rocken. Anderzijds wil ze de dubbele standaard in de maatschappij aankaarten. Mode is volgens Finne enkel mode wanneer het toepasselijk is op àlle lichamen. Volg Finne via Instagram.

Marijne is body positive activiste en zet zich in voor de gelijkwaardigheid van minderheidsgroepen. Zo strijdt ze niet alleen voor dikke mensen, maar is ze ook intersectioneel feminist, black lives matters ally en werkt ze op haar Instagram taboedoorbrekend door mentale gezondheid aan te kaarten. Alles wat er in de maatschappij beweegt, houdt Marijne bezig!